Marketingový slovník

Marketingové výrazy zaskočí každého juniora, který se s nimi ještě nesetkal. Abych vám usnadnila začátky, sepsala jsem marketingový slovník, kde uvádím nejčastěji používané výrazy.

Když jsem před lety začínala coby marketingové mládě, jako copywriter junior, narazila jsem v agenturách na řadu slovíček, která jsem neznala a která všichni používali s naprostou samozřejmostí. V životě jsem je neslyšela a připadala jsem si jako blázen, když jsem si je nenápadně googlila, abych pochopila, co se po mně chce. Problém nebyl v tom, že bych danou věc neznala, ale já ji neznala v angličtině. A upřímně? Dodnes mi to občas dělá problém. Chápu, že všichni chceme být děsně světoví a předvádět, jak skvěle umíme anglicky… Ale často se tím jen všechno komplikuje… Pro všechny nováčky jsem proto sepsala marketingový slovník, abych vám usnadnila život.

ASAP („as soon as possible“)

Udělej to co nejdřív

B2B („business to business“)

Označení obchodního vztahu, kdy na obou stranách stojí firmy. Např. vztah mezi odběratelem a dodavatelem. Nejedná se tedy o prodej koncovým zákazníkům.

B2C („business to customer“)

Obchodní vztah mezi obchodníkem a zákazníkem. Prodáváte nebo píšete přímo pro koncového zákazníka.

BRIEF = zadání

Obvykle ho zadává např. klient agentuře a jsou v něm shrnuté jeho potřeby, důvod proč kampaň vzniká, marketingové cíle, rozpočty, používané sociální sítě, charakterizace cílové skupiny, reporty atd., obsahuje zkrátka vše důležité.

CASE STUDIES = případová studie

Na příkladu konkrétního zákazníka ukazujete, jak jste vyřešili jeho problém. Je to jeden z nejlepších způsobů, jak získat nového klienta. Představujete svou značku, práci i „významnost“ svých klientů.

CEO („chief executive officer“) = obvykle ředitel/majitel společnosti

Nejvýše postavený člověk, který je zodpovědný za fungování celé organizace.

COMMUNITY MANAGEMENT = komunikace se zákazníky

Obvykle probíhá na sociálních sítích a má ji na starosti community manager nebo copywriter. Pro správnou komunikaci je potřeba si nejprve stanovit tone of voice. Na sociálních sítích je žádoucí odpovídat co nejrychleji, obvykle nejpozději do 24 hodin. Dobré je reagovat na komentáře fanoušků i další otázkou, aby se zvýšil engagement. Pozor ale, ať to nepřeženete a stránka nepůsobí příliš uměle.

 Založ si web na Wedosu s 50% slevou na webhosting NoLimit Extra.
Slevový kód: WN550LTFNH

CONTENT = obsah

Nejčastěji se jedná o obsah webu, sociálních sítí apod. Zahrnuje to vytváření blogů, postů, podcastů, infografik… zkrátka veškerého obsahu. Pro vytváření správného obsahu je potřeba mít vždy stanovenou obsahovou strategii.

CPC („cost per click“) = cena za proklik

Nákladový ukazatel PPC, který vyjadřuje, kolik inzerenta stojí jedno kliknutí na reklamu. Setkat se s tím můžete např. u Adsence.

CTA(„call to action“) = výzva k akci

Výzva k akci je něco, co by nemělo chybět na konci žádného publikovaného obsahu. Je jedno, zda se jedná o blogový článek nebo post na sociální sítě. Na konci je vždy třeba vašim čtenářům říct, co po nich chcete. Může to být např. sdílení článku, hlasování, odpověď na otázku, zanechání komentáře, nebo třeba nákup produktu.

CTR („click through rate“) = míra prokliku

Ukazuje poměr mezi počtem zobrazení reklamy a počtem kliknutí na reklamu. Nejčastěji se používá u internetové reklamy, kde přibližně ukazuje její efektivitu. Vysoké CTR mívají dobře zacílené PPC reklamy a nízké mívají běžné bannerové kampaně. CTR je jedním z ukazatelů KPI.

ENGAGEMENT = zapojení/aktivita fanoušků

Jednoduše se jedná o to, kolik lidí reagovalo na obsah, který jste vypublikovali. Na sociálních sítích se může jednat např. o „dání lajku“, sdílení příspěvku nebo napsání komentáře. Na webech se může jednat např. o stažení, odeslání formuláře, hlasování, zhlédnutí videa apod. Vysoký engagement nemusí být pro marketéra vždy dobrá zpráva, protože reakce fanoušků mohou být nejen pozitivní, ale i negativní. Např. v případě, kdy okolo firmy vypukne nějaký skandál, se engagement prudce zvýší, ale mohou to být samé negativní reakce a o takový engagement nikdo nestojí.

ENGAGED USERS = aktivní uživatelé

Návštěvnici vašich stránek, kteří tam něco udělají. Na FB např. dají like, sdílejí, napíšou komentář apod.

EVENT = událost, akce

Jejím cílem je obvykle zvýšit povědomí o značce a získání nových zákazníků nebo upevnění vztahů s těmi současnými. Je to důležitý marketingový nástroj, protože vyvolává citové podněty a vytváří účastníkům pozitivní vztah k produktu nebo nabízené službě. Jedná se např. o konference, seminář, prezentaci, raut, slavnostní otevření apod.

FEED

Označení se nejčastěji používá na Instagramu a zjednodušeně znamená, jak se k sobě hodí jednotlivé fotky. Může se jednat např. o střídání fotek a textových příspěvků, ladění do jedné barvy, promyšlené střídání fotek s produktem a bez apod. Feed je třeba vždy důkladně promyslet dopředu.

FOLLOWER = fanoušek, který vás sleduje na sociálních sítích.

GUEST BLOG = publikování svých článků na cizí web

Jedná se o techniku budování zpětných odkazů. Protože čím více odkazů na svůj web budete mít na stránkách s podobným zaměřením, tím lepší bude vaše pozice ve vyhledávačích a tím více budete mít čtenářů. Více o tom, jak získat další čtenáře najdete v článku Jak napsat úspěšný článek.

KPI („key performance indicators“) = výkonové ukazatele

Ukazují, jak se vám daří plnit stanovené cíle. Může to být např. počet zobrazení stránky, průměrná doba strávená na stránce, návštěvnost webu, počet objednávek, podíl vráceného zboží apod.

KONVERZE = splnění cílů kampaně

Např. stažení e-booku, návštěva stránky, nákup, vyplnění dotazníku apod.

LEAD = přivedení zákazníka, který by mohl koupit naši službu nebo produkt

PPC („pay per click“) = platba za proklik

Inzerent platí za každého člověka, který klikne na jejich internetovou reklamu. Ta může být umístěná na webech nebo Facebooku apod.

SEO („search engine optimization“) = optimalizace pro vyhledávače

Optimalizace vaší stránky v neplacených výsledcích internetových vyhledávačů. Zjednodušeně je SEO seznam „triků“, které zlepší viditelnost vašeho webu v internetových vyhledávačích, aniž byste museli vynaložit peníze na propagaci. Díky tomu se začne web zobrazovat ve výsledcích častěji a na přednějších pozicích.

TEMPLATE = šablona

Např. grafická šablona pro sociální sítě vybavená logem a další grafikou, kterou kl. používá. Stačí jen do šablony vložit aktuální fotku. Sociální síť pak bude mít všechny obrázky sjednocené a obrandované.

TENDER = výběrové řízení

TONE OF VOICE = hlas značky

Styl, jakým bude firma komunikovat. Je to důležitá součást obsahové strategie. Pro správné stanovení tone of voice je třeba si primárně určit, kdo je váš zákazník, a jemu na míru nastavit komunikaci. Bude formální nebo neformální, vtipná nebo seriozní, bude tykat nebo vykat, oslovovat jménem nebo příjmením…?

USP („unique selling proposition“) = jedinečný prodejní argument

Je to odpověď na otázku, v čem je váš produkt tak výjimečný, že by si lidé měli zakoupit zrovna jej.

 

Pokud to s online marketingem myslíte vážně v článku Copywriter – kde začít, najdete pár tipů do začátku. 🙂

 

Taky s marketingovými slovíčky bojujete? Napište mi do komentářů, které slovíčko vás nejvíce zaskočilo.

 

Za sdílení článku předem děkuji. Pomůžete tím mně i někomu, kdo zrovna tohle téma řeší

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *