Writerka

Copywriting, správa sociálních sítí, online marketing, tvorba a správa WordPress webů

Blog

Klientka z pekla

Ve copy světě se pohybuju přes 20 let (omg, jsem stará) a posledních 10 let se mu věnuju na plné obrátky. Za tu dobu jsem zažila už spoustu klientů. Někteří byli lepší, někteří horší, ale až teď jsem narazila na klientku z pekla.

Spolupráce zprvu vypadala úplně neškodně. Dokonce jsem to vnímala dost pozitivně, protože klientka byla do svého byznysu naprosto „zažraná“ a její nadšení bylo nakažlivé.  Bohužel, moje nadšení dost rychle zchladlo.

Konzultace se platí

Ukázalo se totiž, že klientka nemá problém se mnou hodiny (doslova) vyvolávat a povídat si o svém byznysu, ale za konzultace se jí jaksi nechce platit. Protože za co by přece platila, ne? Vždyť jen sedím, poslouchám a občas si napíšu nějakou poznámku. To, že jí věnuji čas, který potřebuji na jiné – doopravdy placené – projekty ji nijak netrápilo. A to byl jen začátek. Brzy nastoupily zprávy třeba v 21:45. Představte si, že po náročném dni zaslouženě vytuhnete v půl desáté a o 15 min později vás vzbudí série 20 euforických zpráv, kdy klientka měla dlouhou chvíli a tak dostala nápad. Klienty, kteří dostávají nápady uprostřed noci a jen tak pro zábavu překopou vše, na čem jste se předešlé dny domluvili nemám ráda. Znamená to pro mě, že můžu svou práci dělat odznova, ale zaplaceno dostanu jen jednou.

Nejsem reels maker ani grafik!

Na tohle poslední dobou dobou narážím často. Nemám problém udělat pro kl. na sítě video, nebo grafiku k postu. Problém je v tom, když klient, který si platí copywritera očekává, že je součástí ceny i profesionální grafik, video maker, web designer, specialista na online a offline marketing, kodér a nesmíme zapomenout ani na PPC specialistu. Protože není! Za cenu copywritera, dostanete copywritera s dostatečnými grafickými dovednostmi k tomu, co potřebuje. Pokud ale chcete vymýšlet složité grafiky a ke každé se stavět, jako by na ní závisel osud lidstva, potřebujete k copywriterovi i grafiky. A čím dřív si to uvědomíte, tím víc ušetříte nervy sobě i copywriterovi, který se vám bude snažit vyhovět.

Když nevíte, co chcete, nebudete spokojeni nikdy

Jasně, za součást své profese považuji i to, pomoc klientovi, aby si ujasnil, co vlastně chce. Jenže jsou případy, kdy to prostě nejde. Jako u mé klientky z pekla. Po hodinách hovorů, desítkách zpráv a odsouhlasené strategii dostala nápad a byli jsme opět na začátku. Po měsíci intenzivní spolupráce, na které jsem pálila čas ve chvíli, kdy jsem ho měla nejméně ve svém životě, jsme neměli nic. Žádný výsledek. Protože to co odsouhlasila jeden den, druhý zrušila a to co druhý den zrušila, třetí den odsouhlasila. A pak zase dostala nápad a byli jsme zase v p…. na začátku.

Peníze jsou důležité, ale vaše nervy důležitější

Nakonec si začala stěžovat. Všechno byla vlastně moje vina, vždy já nic nedělám a na zprávy v 21:45 reaguji s několikahodinovým zpožděním. Taky nemám dostatek snahy pochopit ji, její byznys a chybí mi nadšení. Takže mě rozhodně platit nebude a najde si někoho jiného. Upřímně, stalo se mi to poprvé, smlouvu jsem neměla, takže peníze neuvidím. Nepříjemné, ale daleko nepříjemnější by bylo, kdybych se s ní musela peklovat každý měsíc. To bych totiž ostatní klienty mohla rovnou zrušit, ona by mě dokázala vytížit na maximum. Ovšem sice by očekávala práci za 3 lidi, ale platila by jen 1 a ještě by se ošívala, že je to nějak moc, že tohle by uměla taky. Na to mám jen jedinou odpověď – tak do toho!

A co se týká mého nedostatku nadšení, musím nesouhlasit. Ta chvíle, kdy se mi povedlo spolupráci v rámci možností slušeně a profesionálně ukončit bych nejraději bouchla šáňo. Doma ale bohužel žádné nebylo, tak jsem jen napsala tenhle oslavný článek a připomínku pro sebe, že někteří klienti se nevyplatí, ani kdyby mě vyvažovali zlatem. Nestojí to za to!

Jak spolupracovat s copywriterem

Pokud máte zájem o spolupráci s copywriterem, bůh vám žehnej. Očividně patříte do té osvícené půlky národa, která si uvědomuje, že to, že umí zacházet s propiskou nebo klávesnicí ještě neznaměná, že umí psát a že profesionální texty vyžadují profíka na texty čili copywritera (nikoliv chat GPT). Pokud chcete pošetřit nervy sobě i copywriterovi, odpovězte si před jeho oslovením na následující otázky. Celé Desatero, jak spolupracovat s copywriterem si můžete stáhnout tady.

Stručný výcuc: 

  1. Co od spolupráce očekávám?
  2. Kolik mám času se spolupráci věnovat?
  3. Jaký mám budget?
  4. Co se mi líbí – styl textů, grafika, videa…
  5. Odpovídá moje očekávání mému budgetu?
  6. Kdo je moje cílovka anebo koho chci oslovit?
  7. Jakým tónem chcete komunikovat?
  8. Máte k dispozici nějaké podklady?
  9. Kdo bude texty schvalovat a jaký bude schvalovací proces.
  10. Máte konkrétní požadavky na rozsah, formát… apod.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *