Writerka

Copywriting, správa sociálních sítí, online marketing, tvorba a správa WordPress webů

Blog

Jak napsat úspěšný článek

Chcete napsat dobrý článek a nevíte, jak na to? Přes 10 let se živím jako profesionální copywriter a déle než 17 let píšu svůj osobní blog. Začala jsem už na základce a celé ty roky jsem se zlepšovala a posunovala dál. Od prvních copywriterských brigád, přes práci v agenturách až po odchod na volnou nohu, Na základě svých zkušeností vám poradím, jak napsat úspěšný článek, který budou lidé číst s radostí.

Informujte

Předávejte svým čtenářům informaci nebo jim svým článkem pomozte s řešením problému. Vždy si na začátku psaní stanovte, co chcete, aby si čtenář z článku odnesl, a při psaní dávejte pozor, zda jste se nenechali unést a informaci tam skutečně zahrnuli.

 

Rozčleňte text

Aby váš text lidé četli, musí být nejen informačně bohatý, ale i čtenářsky příznivý. Nesmí být příliš dlouhý. Doporučuje se cca 300–500 slov na článek. Rozdělte tedy masu textu na jednotlivé odstavce a každý opatřete nadpisem. Využívejte nadpisy různé úrovně, aby se čtenář v textu snáze orientoval.

 

Vytučněte důležité info

Vizuální stránka textu hraje velkou roli. Při psaní článku je důležité dodržovat základy neverbální komunikace. Jedno z nejzákladnějších pravidel je tučně zvýraznit podstatné informace. Zvýrazněnému textu přiřadí čtenář větší pozornost a odnese si tak z vašeho článku to podstatné.

 

SEO

SEO, česky optimalizace pro vyhledávače ovlivňuje pozici vašeho webu ve vyhledávači. Čím vyšší pozice, tím větší návštěvnost. Na základní SEO vám stačí používání klíčových slov v textu. Nevíte, jak na správná klíčová slova přijít? Je to snadné. Jsou to hesla, která byste zadali do vyhledávače, když byste chtěli, aby našel váš článek. Např. pro tenhle by to bylo návod na úspěšný blog, jak blogovat, jak psát blog apod.

TIP: Pokud používáte WordPress, doporučuji plugin Yoast SEO. Pohlídá vám jak výskyt klíčových slov, tak i čitelnost článku.

Obrázky

Používejte obrázky, ale nepřežeňte to. Standardem je úvodní obrázek a pak 1–2 do textu v závislosti na jeho délce. Dbejte na to, ať jsou obrázky relevantní k obsahu. Popisujete nějaký program? Hoďte tam screen, jak to vypadá, když ho používáte. Ideální velikost obrázku je 650×340 px, přesně takový rozměr zobrazí Facebook, až ho budete propagovat na sociálních sítích. Obecně platí, že čím menší obrázek, tím rychlejší načítání stránky. Nezapomeňte u obrázků vyplnit atributu alternativní text. Uveďte do názvu klíčové slovo. V budoucnu vám to může přinést další návštěvnost.

 

Interní odkaz

Váš blog musí být síť, která čtenáře chytne a už nepustí. Do každého textu přidávejte odkazy na vaše články, které souvisí nebo dál rozvíjejí téma aktuálního článku. Lidé pak na vašem blogu stráví delší čas a vyhledávače ho budou mít zase o něco raději. Ale pozor, ať to s odkazy nepřeženete. Pokud to situace nevyžaduje, klidně stačí 2-3 odkazy.

 

Externí odkaz

Na první pohled to vypadá jako nesmysl. Proč na někoho odkazovat, a posílat tak čtenáře pryč z vašeho blogu? Externí odkazy rozhodně smysl mají. Když odkazujete na web s podobným zaměřením, pomůžete tak vyhledávačům identifikovat, čím se váš web zabývá. Lépe si ho tak zařadí a zpropagují. Navíc tak zvýšíte renomé svých stránek, které budou působit důvěryhodněji, a poskytnete tak svým čtenářům více informací. Navíc se můžete s někým domluvit a odkázat na své weby vzájemně a bude to win-win situace pro všechny.

Pište tak, že to bude radost číst.
Copykiller z vás to naučí.

 

Kontrolujte

Před publikací zkontrolujte, jestli nemáte v textu chyby, a proklikněte všechny odkazy, jestli fungují. Nezapomeňte na https://developers.facebook.com/tools/debug/ zkontrolovat, jaký popisek se u vašeho článku zobrazí na Facebooku. To rozhodně nepodceňte, protože špatný popisek dokáže zabít i sebelepší článek.

 

Propagujte

Propagace tvoří 50 % úspěšnosti článku. Je běžné strávit stejnou dobu psaním článku jako jeho následnou propagací. Momentálně se na propagaci nejčastěji používají sociální sítě. Máte k svému blogu i FB stránku? Tak hned jak vydáte blog, šup tam s ním. Nezapomeňte hodit i odkaz do FB skupin, které se podobným tématem, které rozebíráte v článku, zabývají. Pozor ale na pravidla skupin. Ne každá skupina má sdílení článků povoleno. Pročítejte diskuze. Pokud ale máte co říct, nedržte se v diskuzích stranou. Má někdo problém, který jste v článku vyřešili? Pošlete mu odkaz! Když někoho zaujmete, rád se na váš blog podívá…

 

CTA na konec 

Nezapomeňte na call to action aneb výzvu k akci (další marketingové výrazy najdete v Marketingovém slovníčku). Než začnete text psát, ujasněte si, co od čtenáře chcete, a na konci mu to jasně řekněte. Ulehčíte čtenáři řešení co dělat po dočtení článku a zároveň ho můžete nasměrovat dál. Co po něm tedy chtít? Nejčastěji je to:

  • komentář
  • sdílení článku
  • like na sociálních sítích
  • doporučit, jaký další článek si má přečíst teď

Když se naučíte psát dobré články a získáte na svém blogu pravidelné čtenáře i návštěvnost, můžete začít svým blogem vydělávat. Jak na to se dozvíte v článku Jak vydělávat blogem.

Za sdílení článku předem děkuji. Pomůžete tím mně i někomu, kdo zrovna tohle téma řeší.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *