Copywriter – kde začít?

Je to tady! Zvážili jste pro a proti a učinili jste definitivní rozhodnutí. Budete copywriter, HOWG! Ale víte, jak se stát copywriterem? Poradím vám, jak na to!

Jak se stát copywriterem

Než se od rozhodujícího dupnutí nohou propracujete k okamžiku, kdy vám lidé začnou za psaní platit dost na to, abyste se tím uživili, bude to chvíli trvat…

 

Základní předpoklad pro copywriterskou kariéru je, že umíte číst a opravdu psát, protože bez toho to nepůjde. I když už jste si svou schopností v obou disciplínách jistí, což byste měli být, když se chcete copywritingem živit, neusněte na vavřínech. Nepřestávejte se zdokonalovat. Pro vaše dobro doufám, že víte, co to znamená být copywriter, takže přistupme k části, jak začít copywriteřit. 

Existuje několik cest, jak se stát copywriterem. Jako obvykle jsou některé přímé a jiné klikaté a komplikované, které vás ale obohatí daleko víc.

  1. Zadarmo za reference

Než psát za pár šupů je psát za reference, alespoň pak máte svým platícím zákazníkům co ukázat.

Tenhle způsob není vůbec od věci. Jeho hlavní nevýhoda spočívá v tom, že buď musíte mít našetřeno na několik měsíců dopředu, protože budete bez příjmu, anebo budete psát při svém současném zaměstnání, což bude vyčerpávající, zdlouhavé. Častěji tak budete nad klávesnicí spát než tvořit. Ale můžete tak získat první vlaštovky toho, jak vaši práci vnímají klienti, což je přínosné nejen pro vás, ale pokud byly reference pozitivní, máte na co „lákat“ další klienty.

  1. Agentury

Nechte se zaměstnat u agentury! Tohle je, podle mě, ideální způsob, jak načerpat zkušenosti nejen z psaní, ale celkově z online marketingu. Získáte důležitou zpětnou vazbu od lidí, kterým prochází rukou velké množství textů, a budete vědět, jak si stojíte ve srovnání s ostatními. Velkou výhodou je, že pak máte co ukázat budoucím klientům a neděláte to zadarmo. Tuhle cestu jsem si vybrala já a nemůžu si ji vynachválit.
Práce od agentur je větší množství, je zajímavá a člověk dostane příležitost si vyzkoušet nové věci, a neustále se tak zlepšuje, protože pokud vaše práce není dost dobrá, agentura ji ke klientům nepustí. Musí chránit své jméno. 

Zlepšete své copywriterské schopnosti a získejte náskok nad konkurencí.
Zkuste kurzy Copykiller a naučte se prodávat textem.

  1. Inzeráty

Nejtradičnější cesta. Najdete inzerát poptávající copywritera, pošlete svou nabídku, vypracujete zkušební úkol a spolupráci buď získáte, nebo ne. Pokud jste začátečníci, bude se vám hodit seznam portálů, kde se copyzakázky často objevují. Nezapomeňte se mrknout také na seznam facebookových skupin, kde narazíte nejen na zakázky, ale i na užitečné tipy a drby z oboru. Nevýhodou odpovídání na inzeráty je velká konkurence. Na každou FB nabídku odepíše hned několik nevytížených copywriterů a zvítězí jen ten nejlepší. Na druhou stranu, když se to povede, víte, že jste dobří, což je pocit k nezaplacení.

  1. Oslovte klienty přímo

Znáte to: Líná huba je holé neštěstí a v podnikání to platí dvojnásob. Prostě jim sami napište. Třeba zatím ani sami nevědí, že copywritera potřebují. Když jim ale srozumitelně vysvětlíte, jak pozitivní vliv budete pro jejich byznys mít, bude ruka v rukávu. Možná to neklapne napoprvé, napodruhé… na podesáté, ale vytrvejte a nakonec budete mít úspěch.

  1. Čekejte na oslovení

O tom, že sebeprezentace je základ, už jsem psala. Váš web je vaše výkladní skříň, ve které předvádíte, co umíte. Nelitujte času ani námahy a vytuňte si web, až z něj bude přecházet zrak. Nikdy nezapomínejte na to nejdůležitější. Web musí především odrážet váš styl. Pokud budete mít web v minimalistickém, technickém stylu, přestože nejraději píšete o zvířatech a technice nerozumíte… Jaké zakázky budete přitahovat? 

Tak buďte sví a najdete si tu pravou cestu, jak se stát copywriterem. A nenechte se odradit prvními neúspěchy!

Přečtěte si: Jak zvládat kritiku

5 komentářů u „Copywriter – kde začít?

  1. Myslím, že začít v agentuře je nejpřínosnější. Dobrý copywriter totiž musí umět víc než psát. Musí se zajímat o oblasti marketingu, se kterými jeho práce souvisí, a navrch mu prospěje zpětná vazba od kolegů z oboru. Protože jak vidím v praxi, zpětná vazba od klienta může být přínosná, ale ne vždycky člověka posune tím správným směrem. Klient toho ví mraky o svém oboru, ale často nic moc o tom našem.
    To nejdůležitější, co jsem se jako copywriterka naučila, je tohle: Vždycky je co zlepšovat, proto zahoď ego a řež do svého textu, co to dá. Ze začátku jsem si myslela, že když někdo můj text nechápe, je hloupý. Teď vím, že pokud někdo nechápe nebo se mu můj text nečte dobře, je to moje chyba a mám hodně co zlepšovat. Myslím, že i tenhle článek by si zasloužil druhé čtení a úpravy – od blogerky by byl dobrý, ale od blogující copywriterky musí být vyšperkovaný. 🙂
    (Čímž teda nechci říct, že moje články jsou vždycky perfetto. Pro mě je můj blog místo, kde nemusím copywriteřit a píšu tak, jak mi to zrovna dělá radost.)

  2. Nechci být hnidopich, ale pokud chcete posunout psaní na další level, tak zkraťte věty. Jsou moc dlouhé a špatně se to čte.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *